7 September 2014

Musical holiday in Austria - Salzburg 2 | オーストリア 音楽三昧のたび - ザルツブルク編 ②


Even though it was middle of the festival, Salzburg was quiet rather then festive. But it was packed in front of the venue - a lot of people dressed up. I saw quite a few people in Austrian traditional costumes (and even some Japanese people in kimonos!).

I'd never seen the opera Don Giovanni. I booked the tickets only because it seemed appropriate to see something by Mozart in Salzburg. I read the synopsis in the morning and got shocked by the fact that Don Giovanni was such a bastard! Whenever he sees a woman, he can't help seducing her. The opera opens with him sneaking into the bedroom of Donna Anna who has a fiancee. Her father comes to save her honour and Don Giovanni stabbed her father to death. He's a criminal!

So with great curiosity, we went to our seats and got shocked. Our seats were stools. Three and half hours with my feet not touching the ground...Yes, I bought the second cheapest tickets and noticed that there was a big price gap between the second cheapest and the third cheapest, but... Anyway it was OK once I got drawn to the opera.

Don Giovanni was played by Ildebrando D’Arcangelo whose sweet face and deep voice suited the character. He hurt women based on his selfish theory but somehow it was difficult to hate him. The charming ending showed that the opera depicted his freedom positively. Anett Fritsch as Donna Elvira left me with a strong impression. After only three days of marriage, Don Giovanni left her. Naturally she was very angry but still in love with him. If I were her friend, I would persuade her to forget him. But listening to her emotional singing made me feel deep empathy for her. I liked a clown character Leporello by Luca Pisaroni. He was Don Giovanni's servant and was always used by him. Pity him! He did a great deal for the comical scenes. He received massive applause at curtain call. And music by Mozart! Especially when Don Giovanni fell into the hell, it was as dramatic as Hollywood film music. The performance of Vienna Philharmonic was superb...


ザルツブルク音楽祭の真っ只中だというのに広場にバナーがあるでもなく、ザルツブルクの街は平常どおりといった感じでした。が、会場まで来て見ると、御覧のとおり、大勢の人でごった返しておりました。正装している人が多く、オーストリアの民族衣装の人も結構いました(着物姿の日本人も。羨ましい!)。

オペラ『ドン・ジョバンニ』ですが、観るのは初めて。ザルツといえばモーツァルトでしょう、という理由でチケットを購入したものの、どんな話なのかも知らず。当日の朝、ホテルであらすじを読んで、ドン・ジョバンニのろくでなしぶりに仰天いたしました。

女と見れば口説かずにはいられないドン・ジョバンニ。幕開けからして、婚約者のいるドンナ・アンナの寝室に忍びこんだあげく、騒ぎを聞きつけて駆け付けた彼女の父親を刺し殺しちゃうという。犯罪者ですよ、犯罪者。

というわけで、ある意味興味津々で座席に着いてビックリ。なんと、座席がスツールだったのですよ。両足が宙に浮いた状態で3時間半。。確かに2番目に安いチケットだったけど。3番目に安いチケットとえらい値段に開きがあるな、とは思ったけど。とはいえ、始まってしまえば舞台に惹き込まれて、ほとんど気にならず。

主演のイルデブランド・ダルカンジェロは甘いマスクに深く甘い歌声で、役柄にピッタリ。自分勝手な理屈で女性たちを泣かせるわけですが、これが憎めない。最後のオチといい、このオペラでは自由を謳歌するドン・ジョバンニを肯定的に描いているのかな、という印象を受けました。

あと印象に残ったのが、アネット・フリッチョ演じるドンナ・エルヴィラ。たった3日間の結婚生活でドン・ジョバンニに逃げられて、めちゃくちゃ怒ってるんだけど、でもまだ彼のことが好き、という。友達だったら、「もう彼のことは忘れなよ」と止めたくなるようなキャラクター。でも情感たっぷりに恋心を歌われると応援したくなるような。

ルカ・ピサロー二演じるドン・ジョバンニの従者レポレッロもよかった。いつも、いいように使われちゃう道化役で、気の毒やらおかしいやら。カーテン・コールでは一番たくさんの拍手を浴びていたかも。

そしてモーツァルトの音楽!
ドン・ジョバンニが地獄に落ちるシーンなんて、ハリウッド映画のサントラのように劇的。ウィーン・フィルの演奏は文句なしに素晴らしかった。。

Don Giovanni
Vienna Philharmonic
Conductor: Christoph Eschenbach
Don Giovanni: Ildebrando D’Arcangelo
Donna Anna: Lenneke Ruiten
Donna Elvira: Anett Fritsch
Zerlina: Valentina Nafornita
Leporello: Luca Pisaroni
Il Commendatore: Tomasz Konieczny
Don Ottavio: Andrew Staples
Masetto: Alessio Arduini


The next morning at 11 o'clock, I went to a Vienna Philharmonic concert with my friend's dad. The venue was the Great Festival Hall whose acoustic was amazing, even the tuning of the instruments was like beautiful music. The program was Symphony No. 4 in C minor D 417, "Tragic" by Franz Schubert and Chubert and Symphony No. 6 in A by Anton Bruckner. Both pieces are not played often. I thought they should be played more often. Especially the Bruckner was very powerful with a big orchestra (about 80 members). My body was wrapped in sound at the climax of the music. The conductor Riccardo Muti was like a boss easy to work with who is not bossy and whose instructions are clear. According to Wikipedia he often catches flu and cancels the concerts in winter...So I left Salzburg with great satisfaction and headed to Schlierbach where my friend lives.


明けて翌日午前11時からウィーン・フィルハーモニー管弦楽団のコンサートへ。
この日の会場はザルツブルク祝祭大劇場。
びっくりするくらい音響が良くて、コンサート前のチューニングですら妙なる調べのようでした。

この日のプログラムは
フランツ・シューベルト 交響曲 第4番 ハ短調D 417「悲劇的」
アントン・ブルックナー 交響曲 第6番 イ長調
いずれもあまり演奏されることのない曲目だそうで。

どちらも、もっと演奏されてもいいのでは、と思いましたが、特にブルックナーは大編成のオーケストラで(80名くらい)、迫力満点。ガーーッと盛り上がるところでは、体中が音に包まれる感じ。

指揮者のリカルド・ムーティ氏の指揮は、「指示が的確でいばったりせず、一緒に仕事がしやすい上司」 という感じ。Wikiの情報によるとムーティ氏、インフルエンザに感染しやすく、冬場はコンサートのキャンセルがままあるとか。。

というわけで、大満足でザルツブルクを後にして、この日ご一緒した友人のお父さんの運転で友人宅があるシュリアバッハに向かったのでした。

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